26. dubna 2014

O těch prý životně důležitých zkouškách

Konečně jsem trochu volná a bez pocitu viny se mohu pohybovat ve spletitých uličkách internetu. Největší kámen ze srdce mi zatím spadl, jelikož mám za sebou přijímací zkoušky. Ty mám za sebou už od středy, ale v nejistotě jsem nechtěla nic psát, jelikož mám nerada podstatné informace rozkouskované. Jsem přijata na obě školy. Na první pohled to zní skvěle, kdybych obě zkoušky trochu nepokazila. Vypadá to, že tento článek bude převážně věnován zkouškám a mým dojmům. Pokud jste takovými věcmi otrávení, můžete to směle zavřít. Nebojte se, v nejbližší době se rozepíšu i o jiných věcech. Začala jsem znovu i fotit, takže nebudete ochuzeni. 



Asi bych měla nastínit svoji situaci týden před zkouškami. Domů jsem si natahala čtyři knihy. Biblickou dějepravu což je spíše učebnice, dále rodinnou biblickou encyklopedii a dvě na sebe navazující knihy dětsky vysvětlující Starý a Nový zákon. Myslela jsem si, že to stihnu všechno přelouskat, protože mi bylo jasné, že já a matematika si moc nerozumíme a bude mnohem jistější, že test z křesťanské kultury bych mohla napsat mnohem lépe, když si to nastuduji. Začala jsem Biblickou dějepravou. Kniha se mi opravdu dobře četla a všechno vysvětlila jednoduše bez složitých vět. Chtěla jsem se i maličko učit, třeba se mrknout na matematiku i češtinu, ale velikonoční prázdniny jsem strávila v lepší společnosti než u učení. No a v pátek na mě vlezla obrovská rýma, v sobotu pokračovala a v neděli se stala tou nejhorší věcí. Měla jsem asi ležet a ne chodit ještě po obchodech (ale pěkný klučičí svetr to zlepšil). V pondělí jsem naspala více jak čtrnáct hodin. Není tedy divu, že v noci jsem jen ležela a koukala do stropu. Někdy ve čtyři hodiny se mi podařilo usnout, i přes chrápání rodinného příslušníka...

Úterý se mělo stát velmi stresujícím dnem, avšak moje nervy byly tak ospalé a otupělé rýmou a kašlem, že na stres nebylo pomyšlení. V pět hodin a dvacet minut jsem vylezla z postele, dala si sprchu a konečně použila nový sprchový gel, který jsem v drogérii vyhlížela snad od podzimu. Čokoláda a pomeranč, ke konci byla sprcha ledová, abych se probudila. K probuzení dopomohlo i moje Matté a snídaně. Díky častému pobytu u přítule jsem se naučila snídat. V 7:50 jsem dorazila s časovou rezervou, protože na pozvánce upozorňovali na nespolehlivost dopravy. 8:15 prezence účastníků a 8:35 první test. Trochu mě potěšilo, že lavici vedle seděl můj milý spolužák a o třídu dál další. 

První test obsahoval devatenáct otázek z křesťanské nauky. Byl na třicet minut, možno bylo získat třicet bodů. Hotovo jsem měla po dvaceti minutách. Vyplnila jsem vše, jelikož zde se za špatné odpovědi body neztrácely. Po desetiminutové přestávce následoval Scio test z matematiky. šedesát minut, třicet úloh, třicet bodů. Za špatnou odpověď ztráta části bodu. Zde jsem vynechala asi čtyři úlohy, jelikož jsem neuměla ani tipnout. Následovala další přestávka a konečně test Scio z českého jazyka. Čtyřicet úloh, čtyřicet pět minut času, čtyřicet bodů, opět ztráta bodů. Věřila jsem si ještě více, protože češtinu ovládám. Problém mi dělá vyvozování z textu. Přečtete si dlouhý text a musíte zatrhnout správná tvrzení, o čem text byl, co mohl čtenáři poskytnout a spoustu takových krásných věcí, které, myslím si, záleží na úhlu pohledu. Literaturu neobsahoval test vůbec, což je docela smutné, jelikož v literatuře je spousta základů a mám literaturu mnohem raději než nějaké logické vyvozování. Hotovo jsem měla za půlhodiny. Na závěr jsme ještě obdrželi Scio dotazník. Nejlepší na tom je, že jsem absolutně nevěděla, co vyplňuji, ale nepatřilo to ke zkouškám, tak je mi to vcelku jedno. Z toho celého jsem měla velmi dobrý pocit, tak dobrý, že jsem si říkala, že je asi něco špatně. Aby bylo jasno, zkoušky byly na církevní gymnázium. 

Středa se možná dala považoval za trochu lepší den. Spánek byl klidný stejně jako ráno. Jelikož prezence začínala v 9:10, mohla jsem si malinko přispat. Tato škola se nachází o ulici níže než ta první, takže cesta trvá přibližně stejnou dobu. První část zkoušky byla praktická. 

Tři týdny před zkouškami si uchazeči volili mezi výtvarkou a hudebkou. Zpívám jako havran, tudíž moje volba padla na výtvarku. Seděli jsme v učebně, asi patnáct holek a jeden kluk. V prvních čtyřiceti pěti minutách zkoušející nadiktovala deset témat (co čtyři a půl minuty jedno). Každé téma jsme měli zhotovit pomocí kresby tužkou (perem, fixou atd.) na měkký papír. Témata byla jak konkrétní (květina, oblíbené jídlo), tak abstraktní (kamarádství, víra, neklid). Patnácti minutová pauza a my mohli vytáhnout své A3 výkresy a malovat (barvami, úhly atd.) zátiší. Na lavici uprostřed učebny stály tři nádoby. Dvě stejné vysoké a jeden nízký hrnec. Buď jsme si vybrali jednu nádobu, nebo dvě, tři... Vybrala jsem si jednu vysokou, která za sebou měla vyčuhující druhou vysokou. Použila jsem rudku a stihla jsem to v čtyřiceti minutách. Trochu jsem to pokazila, nelíbilo se mi to, ale říkala jsem si, že to mohlo být i horší. 

Čekala jsem na chodbě na svojí spolužačku, která byla ve škole o hodinu dříve, jelikož měla hudební zkoušku. zde samozřejmě zkoušeli každého zvlášť. Zařazoval se sem zpěv (Vyletěla holubička), hlasem opakování předehrané melodie na klavíru, vytleskání rytmu, hra nebo zpěv vlastní skladby. Spolužačka z toho byla dost skleslá, jelikož se jí úplně klepal hlas a ruce, zatímco klavír zvládla výborně. Mohly jsme spolu aspoň půlhodiny konverzovat, jelikož nás obě pak čekala písemná část. Já všeobecný test, ona všeobecný test a dějiny hudby. 

Všeobecný test byl, řekla bych, velmi jednoduchý. V úterý večer jsem si ještě prolistovávala sešity z dějepisu, za což jsem sama sobě velmi vděčná. I zde se vyskytlo pár otázek z náboženství. Ani jednu jsem neodpověděla správně. Netušila jsem, jak se jmenuje kniha, ve které Mojžíš vyvedl Židy z Egypta (Exodus), ani co se slaví 25. dne (Zvěstování Panny Marie), ani co to je epištola (výklad, co říká kněz při bohoslužbě). Já měla po testu vcelku dobrý pocit. Kamaráda o něco horší. Dokonce vedla řeči o tom, že se nedostane. Což ji mrzelo. Na tuto církevní pedagogickou školu moc chtěla jít. A jak to tedy dopadlo?

Výsledky byly na internetu v pátek (včera) pod našimi identifikačními čísly. První jsem věděla pedagogické lyceum. Zde prvních patnáct lidí bylo přijato bez přijímaček, do těchto kritérií jsem se nevešla. Byla jsem dvacátá první (hlásilo se devadesát šest a berou třicet), tedy dá se říct že z přijímaček šestá. Praktickou část jsem dala na deset bodů z dvaceti, všeobecný test na třicet šest bodů ze čtyřiceti. K tomu se přičítá ještě dvacet bodů z dvaceti za průměr na vysvědčení, takže je to krásných šedesát šest bodů. Druhé výsledky jsou z církevního gymnázia. Z křesťanské nauky to je dvacet dva bodů ze třiceti, z matematiky dvanáct bodů ze třiceti, z českého jazyka dvacet devět celých třicet tři bodů ze čtyřiceti. Činí mě to osmdesátým druhým přijatým člověkem (hlásilo se dvě stě jedenáct a berou devadesát). Moc mi to neulehčilo rozhodování, ale zřejmě mě čeká studování gymnázia. Přítul mi řekl, že je to pro mě hotový ráj, protože budova gymplu byla během války jako pobočka koncentračního tábora Auschwitzu. Jsem totiž tak trochu zažraná do podobných témat. Hodně lidí se mě ptalo, jaké přijímačky byly, tak jsem si to potřebovala takto krásně shrnout. Jestli to zajímalo i vás, tak snad jsem vás uspokojila.  :-)

12 komentářů:

  1. Blahopřeji k obou přijetím, jsi šikulka! Mě přijímací zkoušky čekají příští rok a už teď z nich mám hrůzu. Tedy, hlavně z matiky. Můžu se zeptat, měla jsi v matematice jenom logické úlohy nebo také třeba rovnice se zlomkem apod.?

    PS: Sama bych se přikláněla ke gymnáziu..:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to momentálně vypadá spíše na gympl :-).

      Jinak v matice no...máto otestovat tvoje základní schopnosti a znalosti matematiky. Byla tam logika a myslím, že i rovnice. Mám doma nějaká scia, mám doma i knížečku testů(ale ne od scia), kdybych chtěla :-). Zde by byl asi drobný problém, jelikož neumím posílat věci a spíše by se mi hodilo osobní setkání. Asi nejsi z Brna, že?:)

      Vymazat
    2. Z Brna bohužel nejsem, jsem z Frýdku-Místku, ale jinak je od tebe ta nabídka velmi milá..:-) Myslíš, že by jsi alespoň mohla poslat odkaz na tu knížečku? Ráda bych se na ni podívala a po případně koupila, protože na přijímačky chci prostě trénovat, trénovat a zase trénovat..:)

      Vymazat
    3. http://www.didaktis.cz/GoodsDetail_LS.asp?nDepartmentID=114&nGoodsID=1781&nLanguageID=1
      Nám ji objednávala škola. Upřímně jsem se na ni vůbec nepodívala, takže je totálně nepoužítá. Přeji hodně štěstí s přijímačkama :-)

      Vymazat
  2. Scio testy jsou příšerná věc. >.< Jinak ti tedy moc gratuluji a přeju správné rozhodnutí. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to tedy gratuluji a přeji hodně štěstí na gymnáziu. Bude to sice chvílemi dosti děsivé, jelikož gympl je opravud všehochuť, ale ty to zvládneš, neb jsi co? Neb jsi chytrá holka!

    Co tě vlastně přimělo jít na církevní gympl? Mám v tom trochu hokej, protože i evangelíci mají nějak podobně nazvané gymply. Ten tvůj je katolický nebo evangelický?

    Ještě jednou blahopřeji a hodně zdaru!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obě školy jsou církevní. Gympl je pod římskokatolickým brněnským biskupstvím, u druhé školy jsem na pochybách, jelikož nemohu se dopátrat, ale zaštiťuje to cyrilometodějský kongregace sester. Proč jsem zvolila církevní? No, protože gympl mi vyhovoval jazyky a vyučovanými předměty, očekávám taky že tam bude tolerantní prostředí, no a ta druhá pedagogická - jednoduše v Brně žádná jiná není. Nejsme Praha. V Praze jsou pedagogické tři nebo čtyři a v Brně je jedna soukromá a jedna církevní. Na soukromou nemáme finance a ještě ke všemu nemám k soukromým školám důvěru. :-)

      Vymazat
    2. Pedagogické... to z tebe pak bude vychovatelka?

      Vymazat
    3. Absolvent je připraven k dalšímu vzdělávání na vysokých a vyšších odborných školách, zejména v
      oborech pedagogika, psychologie, sociální pedagogika a sociální práce nebo v oborech připravujících
      učitele a vychovatele. Má předpoklady také pro práci asistenta pedagoga nebo pro pomoc rodině při
      individuálním vzdělávání dětí, podle studované specializace se může uplatnit v oblasti volného času a
      zájmové činnosti dětí i dospělých.
      Osvojené klíčové kompetence spolu s odborným vzděláním mu umožní uplatnit se v různých
      organizacích a institucích zaměřených na práci s dětmi i dospělými i získat úplnou kvalifikaci pro práci
      ve školství nebo v sociálních službách také zkráceným studiem některého ze středoškolských oborů
      vzdělání.

      Takže se předpokládá, že půjdu na vejšku :-)

      Vymazat
  4. Gratuluji :-) Já jsem se nedostala ani na jedno gymnázium, ale vše bylo o bodech za průměr z vybraných předmětů a poté za průměr celkový. Jinak jsem testy na první gymnázium celkem dobře zvládla, výsledky z druhého gymnázia byly podstatně horší, ale snad mě vezmou na odvolání. Tak ještě jednou pořádně gratuluji :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem ráda, že jsem článek četla. Málem jsem byla trochu nervózní, sama jsem vzpomínala na své vlastní talentovky. Pamatuju si, že to tehdy byly hrozně náročné dny, byla jsem vždycky úplně mrtvá :)
    Ještě jednou gratuluji k přijetí :)

    OdpovědětVymazat
  6. Příjimačky na střední...fuj, už bych to znovu nechtěl :D A scio testy jsou pro mě zlo. Díky nim jsem se nedostal na svůj plánovaný gympl a potom ani na jednu vysokou, které měli Scio v přijímačkách. Všechny části dávám bez problémů...až na tu matematiku. Matika je fuj :D

    A jinak, gratulace hned ke dvěma místům ;)

    OdpovědětVymazat